A mediációról

A mediáció egy olyan konfliktus-kezelési módszer, amelyben, a mediátor kommunikációs technikák alkalmazásával hozzásegíti a vitában álló feleket a közöttük felmerülő problémák átbeszéléséhez, azok együttműködésen alapuló megoldásához.

A mediátor segít tisztázni a konfliktus természetét és olyan megoldást találni, amely az érintettek számára kielégítő. A konfliktus megoldását a felekre bízza, semleges, pártatlan félként segít a kölcsönösen elfogadható megoldások észrevételében és kidolgozásában. A mediációnak köszönhetően az érdekeltek függetlenül dönthetnek a végeredményről, anélkül, hogy bíróság elé lépnének.

Összefoglalva a mediáció lényege a kommunikáció, és a tárgyalási stílus megváltoztatása, a felek közötti bizalom felépítése. A mediátor szerepét tekintve kizárólag közvetít, a felek helyett nem hozhat döntést, nem adhat tanácsot, még csak kérdés formájában sem fogalmazhat meg véleményt.

Ez a leginkább előnyös vitarendezési technika a magánéletben, az üzleti-, kereskedelmi- és a pénzügyi világban, ahol különös jelentősége van a kiépített kapcsolatrendszer fenntartásának, a jó hírnévnek, a gyors döntéshozatalnak.

Önkéntes: az önkéntesség a mediáció egyik alapfogalma. Bármelyik fél dönthet úgy, hogy abbahagyja a mediációt, szabad akaratuk szerint vesznek részt egy kötetlen beszélgetésben. A felek döntik el hogy milyen kérdésben, milyen megoldásokat tartanak elfogadhatónak, vagy milyen megállapodást hajlandók kötni.

Titoktartás: a mediátorra és a felekre is, azaz minden résztvevőre, vonatkozik a titoktartás kötelezettsége. A mediációs ülésen elhangzottakról csak a megállapodás formájában kerül ki információ. Mediátort még csak peres eljárás esetén sem lehet tanúként beidézni.

Pozitívuma fordítja a negatívumokat: A mediátor segíti a feleket abban, hogy felismerjék az érzelmeik mögött húzódó szükségleteket. Az emberi szükséglet alapvető érzelmekhez kapcsolódik. Ilyenek például a félelem érzése, biztonság szükséglete, önbecsülés szükséglete stb.

Olcsó és gyors megoldás: A mediáció időkorlátja 3 óra, mely állhat több mediációs ülésből, de akkor is töredéke a bírósági tárgyalások időszükségletének. Ellentétben a bírósági eljárással, itt nincs illeték, szakértői díj, ügyvédi költség. Szakértő bevonását kizárólag akkor vesznek igénybe a felek, ha feltétlen szükséges, mert különben elakadna a mediáció.

Egyenlőség: az egyenlőség megteremtése a mediátor feladata, hiszen az őszinte megbeszélés feltétele hogy a felek egyenlő mértékben tudják érdekeiket kifejezni, egyenrangúak legyenek.

Jövőorientált: abszolút a jövőbe tekint, nem azzal foglalkozik, hogy ki mit tett a másik ellen a múltban. Természetesen a mediátor meghallgatja a feleket, hogy mi volt a konfliktus alapvető története, de összességében azzal foglalkozik, hogy mire van szükség a jövőben a konfliktus megoldásához és a rövid vagy hosszú távú együttműködéshez.

KérdéseD van?

Ha úgy érzed, hogy tudunk segíteni, keress bátran.