Gazdasági, munkahelyi mediáció

GAZDASÁGI MEDIÁCIÓ

Magyarországon a gazdasági mediáció kevésbé ismert, sajnos ez az ország jellemzően pereskedés központú. Pedig a bírósági tárgyalással ellentétben sokkal rövidebb idő alatt nyújt egy lényegesen költséghatékonyabb alternatívát. Segítségével a vállalkozások pénzt, energiát és időt spórolhatnak meg. A vitás felek érdekei felőli megközelítés átláthatóbbá és befogadhatóbbá teszi számukra a folyamatot, hiszen csökkenti a jogszabályok összetettségéből és értelmezési nehézségeiből fakadó akadályokat.

Előfordulhat, hogy két gazdasági társaság között merül fel jogvita, ekkor a cégtulajdonosok, ügyvezetők azonnal az ügyvédek keresik, majd megállapodás hiányában a bírósághoz fordulnak jogorvoslatért. A tapasztalat azt mutatja, hogy az üzleti kapcsolatok megromlásának egyik fő oka a szemléletbeli különbségek és a kompromisszumkészség hiánya.

A mediációs ülésen a mediátor, kérdésekkel segíti a Feleket a megállapodáshoz való eljutásig, megmutatja, hogyan lehet másképp látni az adott konfliktust. Semleges és pártatlan módon vezeti az ülést. A vitarendezéshez szükséges megfelelő környezet megteremtése mellett szót ad az egyik, vagy a másik félnek. Facilitálja, azaz elősegíti a felek közötti vitarendezésének folyamatát. Amennyiben kulturális különbség van a felek között, felhívja rá a figyelmüket és kezeli azt. A mediátor célja, hogy a tárgyalási pozíciók mögött rejlő érdekeket a felek kifejtsék, megértsék egymás álláspontját. Közreműködik abban, hogy az Felek közötti kommunikáció megváltozzon. Akkor is, ha ez a mediáció előtt még elképzelhetetlennek tűnt.


MUNKAHELYI MEDIÁCIÓ

A feszült légkör kihat a munkatársak teljesítményére, az elvégzett munka minőségére, elfojtja a kreativitást, rombolja a csapatszellemet. Minden munkahelyi vezető érdeke egy ilyen konfliktushelyzet valamennyi munkatárs számára megnyugtató, gyors, azonnali eredményt hozó megoldása. A mediáció kiváló eszköz arra, hogy lezárja a régóta húzódó munkahelyi konfliktusait.

A mediátor segíti a munkavállalót abban, hogy megértsék és hogy a munkavállaló is megértse kollégája vagy felettese hozzáállását. A mediátor közreműködésével egy mindenki számára elfogadható megoldást dolgoznak ki.

Mikor érdemes igénybe venni a gazdasági mediációt, munkahelyi konfliktusrendezést:

  • Szerződéstől való eltéréseknél
  • Elbocsátások, létszámleépítések esetén, a méltányos lezárásért
  • Károkozás vagy kártérítés esetében
  • Kollégák vagy csoportok közötti személyes, illetve szakmai ellentétek esetében
  • Üzletfelek, üzlettársak, versenytársak közötti konfliktusok esetén
  • Valamilyen vitás kérdés felmerülésénél, a feladatok megosztását és teljesítését illetően
  • Vállalaton belüli strukturális átszervezések, változások esetén, ahol súrlódásokra lehet számítani
  • Munkahelyen, a kollégák közötti nézeteltérések, viták rendezésénél
  • Ha gyorsabb, hatékonyabb és olcsóbb megoldásra van szükségünk a peres útnál

KérdéseD van?

Ha úgy érzed, hogy tudunk segíteni, keress bátran.